fotolia.com, #112443799, adrian_ilie825

fotolia.com, #112443799, adrian_ilie825

E – biznes w Polsce

Coraz więcej osób, które zastanawiają się nad założeniem własnej firmy decyduje się na rozpoczęcie działalności w Internecie, a określenia takie jak e- gospodarka czy gospodarka innowacyjna nikogo już nie dziwią.

Termin elektronicznego biznesu jako prowadzenie działań opierających się na rozwiązaniach teleinformatycznych i aplikacjach internetowych został wprowadzony przez firmę IBM w 1995 roku. Bardzo okrojona definicja tego rodzaju biznesu z czasem nabrała rozpędu i dziś modele biznesu często tworzą tzw. rynki e – biznesowe, które kreują wirtualną rzeczywistość. Często też firmy prowadzące tradycyjną działalność gospodarczą osiągnąć muszą poziom nazywany net readiness czyli gotowość do prowadzenia biznesu w Sieci. Z pojęciem elektronicznego biznesu łączą się często zagadnienia jak:

  • handel elektroniczny( e-commerce)
  • biznes elektroniczny ( e – business)
  • elektroniczne społeczeństwo (e-society)
  • elektroniczna bankowość ( e- banking)

Coraz więcej właścicieli firm decyduje się na założenie swojego biznesu w Internecie, ale również coraz więcej konsumentów przekonało się, że warto korzystać z udogodnień jakie dają bezpieczne i szybkie zakupy, płacenie rachunków i załatwianie spraw urzędowych właśnie przez Internet. Na portalu Forbes.pl czytamy, że handel internetowy w Polsce kwitnie, a ponad 60% konsumentów to tzw. cyfrowi konsumenci. Nie tylko kupują przez Internet ale przede wszystkim to właśnie tam szukają informacji na temat produktów i usług. Jak pokazuje poniższy wykres największa liczba tego typu konsumentów występuje w krajach rozwiniętych.

fot. forbes.pl

fot. forbes.pl


Sytuacja w Polsce

Z analiz firmy Delloite wynika, że handel elektroniczny w Polsce będzie jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki w ciągu najbliższych lat. W 2012 roku wartość gospodarki internetowej w naszym kraju wyniosła 93 mld zł. Handel internetowy w 2010 roku rozwijał się szybciej niż handel tradycyjny. Właśnie e – commerce i internetowe sklepy są najbardziej popularne w Polsce. Dlaczego warto prowadzić więc internetowy biznes? Sklep internetowy jest dla jego właściciela pomysłem idealnym, bo nie musi ponosić kosztów wynajmu, kosztów dojazdu do pracy czy tych związanych z posiadaniem bazy transportowej. To zwykle główne atuty tego typu działalności. Wykorzystanie mediów społecznościowych oraz skupienie na sobie uwagi potencjalnych konsumentów używając nowoczesnych form reklamy elektronicznej to dziś już standard. Usługi profilowane są ściśle pod określony profil konsumentów oraz szybkie reagowanie na ich potrzeby to największe zalety prowadzenia e – biznesu.


Aspekty prawne

Decydując się na założenie internetowego serwisu, portalu lub sklepu pamiętać również należy o prawnych aspektach prowadzenia tego typu działalności. Opracowane zostać więc muszą wzory umów i regulaminów, które będą regulować działalność internetową. Przechowywanie danych osobowych, a także zabezpieczenie się przed konkurencją to również aspekty, o których należy pamiętać zakładając internetową działalność.

Biznes internetowy w Polsce kwitnie jednak właściciele e- sklepów zwracają uwagę na to, że coraz trudniej jest im o konkurencyjne ceny względem innych firm i właśnie ten aspekt będzie największą przeszkodą w kolejnych latach. Warto też zauważyć, że często wygrywają te sklepy i usługodawcy, którzy swoją ofertę rozwijają dwoma kanałami jednocześnie – tradycyjnie i elektronicznie. W ten właśnie sposób dotrzeć mogą do większej liczby Klientów. Prognozy dla e – biznesu w Polsce wciąż są bardzo optymistyczne dlatego też, warto zastanowić się dlaczego nie ma nas w Internecie, a jeśli jesteśmy to w jaki sposób podnieść jeszcze bardziej atrakcyjność naszej oferty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *